نحوه انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت و اهمیت آن در موفقیت شما

نحوه انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت

نام دامنه سایت یکی از عوامل کلیدی در موفقیت یا شکست وب سایتتان می باشد. آدرس سایت یا URL سایت اولین چیزی است که کاربر با آن روبرو می شود، پس انتخاب دامنه برای کسب و کارتان می تواند همراه با تاثیرات زیاد و مناسبی برای وب سایتتان باشد و همچنین استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با فیلد کاریتان می تواند بر روی سئو سایت بسیار تاثیرات خوبی را به همراه داشته باشد. در واقع نام دامنه فرصتی برای برندسازی در کسب و کارتان می باشد پس انتخاب نام مناسب برای دامنه میتواند به فرآیند برندسازی و شناخته شدن آن کمک بسیاری کند.

نکاتی برای انتخاب دامنه مناسب وب سایتتان

برای انتخاب نام دامنه، شما در دو وضعیت قرار خواهید گرفت. وضعیت اول اینکه دارای شرکت یا مجموعه ای هستید و نام آن را برای دامنه وب سایتتان قرار می دهید، در وضعیت دوم برای شرکت یا مجموعه خود نامی انتخاب نکرده اید یا اینکه تصمیم دارد نام دامنه وب ساییتان با نام شرکت یا مجموعتان تفاوت داشته باشد. در ادامه چند مورد از نکات مناسب که در انتخاب دامنه برای وب ساییتان باید در نظر بگیرید گفته شده است.

کوتاه و مختصر بودن دامنه

تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از سایت های برتر دارام نام دامنه تقریبا کوتاه به طول ۶ کراکتر می باشند. اگه دقت کرده باشید هرچه در لیست سایت های برتر پیش می روید مشاهده می کنید که ارتباط مستقیمی در بین طول دامنه و میزان محبوبیت آن در بین افراد وجود دارد. بطور کلی سعی کنید که طول دامنه تان کوتاه در باشد. در بین ۱۰۰ سایت برتر در جهان، طولانی ترین نام دامنه شامل ۱۷ کاراکتر می باشد. تمام این اطلاعات تأیید می کنند که بهتر است نام دامنه خود را کوتاه و مختصر انتخاب نمایید.
سعی کنید طول نام دامنه تان بین ۶ تا ۱۷ کاراکتر باشد. البته ممکن است نام دامنه های کوتاه پیش تر توسط فرد دیگری خریداری شده باشند پس سعی کنید تا حد ممکن نام دامنه کوتاه باشد و در عین حال قابل برندسازی.

سهولت در تایپ دامنه

زمانی که به سایت های معروف جهانی فکر می کنید کدام یک به ذهنتان می رسد؟ گوگل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یاهو، سی ان ان و …

همه این سایت ها ویژگی مشترکی در نام دامنه آن ها وجود دارد، سهولت در نوشتن آن ها می باشد. افراد باید بتوانند به راحتی دامنه شما را تایپ کند و بنویسد، تا دسترسی به وب سایت برای او راحت تر باشد. مسلماً هیچ وقت دوست ندارید مشتریان خود را به خاطر مشکل بودن نام دامنه و اشتباهات تایپی از دست دهید.

همچنین وجود کلمات کلیدی در نام دامنه به بهبود سئوی سایت کمک میکند ولی این کار باید با دقت فراوان انجام دهید. ایجاد نام دامنه ای که پر از کلمات کلیدی باشد که به طور نامناسبی کنار هم قرار گرفته اند اصلا مناسب نخواهد بود. اگر تصمیم به استفاده از کلمات کلیدی دارید، آن را در ابتدای نام دامنه قرار دهید. چون در این حالت بیشترین تاثیر را بر روی رتبه سایت و رنکینگ آن خواهند داشت.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان ابزار Google Keyword Planner و یا Keywordtool.io کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

بررسی نام دامنه مدنظرتان در شبکه های اجتماعی

پیش از انتخاب یک اسم برای شرکت یا مجموعه تجاری خود حتما آن را در شبکه های اجتماعی چک کنید تا ببینید برندی به این اسم وجو دارد یا نه.

اگر تصمیم به برند سازی داشته باشید خوب است که نام دامنه و دیگر اکانت هایتان در شبکه های اجتماعی یکسان باشد. این کار کمک می کند تا کاربران و مشتریان شما به راحتی در دیگر شبکه های اجتماعی پیدا کنند و ارتباط برقرار کنند.

و برای جلوگیری از مشکلات و مسائل قانونی باید از به کار بردن نام هایی که نشان تجاری دارند خودداری نمایید.
خوب حالا سؤال اینجاست که چطور میتوانید به سرعت نام دامنه مورد نظرتان در شبکه های اجتماعی و نشان های تجاری چک کنید؟
این کار با استفاده از ابزرای به نام Knowem به راحتی قابل انجام است. نام مورد نظر خود را در این ابزار جستجو کنید تا ببینید در کدام شبکه های اجتماعی قابل استفاده میباشد و همچنین نشان تجاری با این اسم ثبت شده است یا خیر.

استفاده از خط فاصله و اعداد

توجه کنید که نام دامنه می بایست هم از نظر خواندن و هم نوشتن آسان باشد و وجود اعداد و خط فاصله در نام دامنه دقیقا همین ویژگی ها را نقض می کند. برای مثال فرض کنید نام دامنه تان ۲۰setare باشد، هر بار که تصمیم داشته باشید نام دامنه را به کسی بگویید مجبورید که تأکید کنید ۲۰ به عدد میباشد نه حروف و همین کار شما را سخت میکند. پس بهتر است تا حد امکان تنها از حروف استفاده کنید.

آینده نگر باشید

توجه کنید که نام دامنه از جمله چیزهاییست که تقریبا برایتان همیشه ماندگار است و اگر تصمیم به تغییر نام آن را داشته این کار برایتان هزینه بر خواهد بود و نیاز به سئو دوباره و برندسازی خواهد داشت که برای شما اصلا منطقی نخواهد بود. پس در هنگام انتخاب آن توجه کنید و همه جوانب را بررسی کنید زیرا در غیر این صورت تغییر آن برایتان سخت خواهد بود.

برای مثال اگر در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت میکنید و احتمال می دهید در آینده کسب و کارتان گسترش پیدا می کند و وارد کار طراحی سایت و تبلیغات هم خواهید شد، نام دامنه خود را هم متناسب با همین اهداف خود انتخاب کنید و اهداف بلند مدت کسب و کارتان را نیز در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید